Katie O’Connor: Üdvözlöm a hallgatókat. Az Audible szerkesztője, Katie O’Connor vagyok, és ma Ali Hazelwood bestseller íróval fogok beszélgetni. Alit a STEMinista románcaiért szeretik, és nemrég debütált egy YA románccal, és most ezt követi a paranormális románc debütálása, a Bride. Üdvözlünk, Ali!
Ali Hazelwood: Üdvözlöm, köszönöm szépen, hogy itt lehetek.
KO: A Bride egy vámpírról, Misery-ről szól, akit biztosítékként használnak fel a délnyugati vérfarkasfalkával kötött bizonytalan szövetségben. A lánynak hozzá kell mennie az alfájukhoz, hogy a szövetséggel remélhetőleg fenntartsa a békét a két csoport között. Mi volt a kiinduló ötleted ehhez a történethez?
AH: Azt hiszem, tényleg csak egy olyan történetet akartam írni, amelyben sorsszerű társak vannak, és tiltott szerelmi elem is. Így hát különböző fajúvá tettem őket. Azt hiszem, tényleg azt a felállást választottam, amit a legelborultabbnak, legnevetségesebbnek éreztem, és amiről azt gondoltam, hogy a legszórakoztatóbb lenne megírni.
KO: [Olvasás] közben is látszik, hogy nagyon jól érezted magad a megírása közben, ezt meg kell hagyni.
AH: Ennek nagyon örülök. Őszintén szólva, ez a legjobb rész. Úgy érzem, nagyon élvezem az olyan könyveket, ahol azt mondom: „Hű, a szerző teljesen megőrült, és azt csinált, amit akart”. Szóval, örülök, hogy ez átjön.
KO: Ez tulajdonképpen remek átvezetés a következő kérdésemhez. A paranormális romantikus regények, különösen a vámpírok és a vérfarkasok, a klasszikus trópusok hosszú történelmével rendelkeznek. Hogyan döntöttél a világ szabályairól és a mitológiáról, amit meg akartál tartani, illetve arról, hogy hol akartál eltérni tőle?
AH: Ez egy nagyon nehéz kérdés számomra, mert tudom, hogy sokan vannak, akik hatalmas világokat hoznak létre, nagyon részletes világépítéssel, rengeteg szabállyal és mitológiával. Az én esetemben nagyon is romantikus író vagyok, tehát meg akartam írni ezt a szerelmi történetet, és aztán írás közben próbáltam kitalálni, hogy milyen belső logika és milyen szabályok lennének a világban, [amelyek] a legjobban szolgálnák a szerelmi történetet. Szóval számomra nagyon is a két ember közötti kapcsolat volt a lényeg, és minden más csak ezután jött. Általánosságban, nem igazán akartam, hogy ez a történet a mágiáról szóljon. Nem voltam biztos benne, hogy azt meg tudnám valósítani. Nem ez volt az, amiről abban a pillanatban írni akartam. Azt akartam, hogy a világ valamilyen módon tudományos alapokon nyugodjon. Tehát vannak különböző fajok, és nem arról van szó, hogy ezeknek a fajoknak misztikus erejük lenne, inkább arról, hogy a genetikai különbségeik miatt különböző erősségeik és gyengeségeik vannak, természetesen.
KO: És persze nem lenne Ali Hazelwood-regény némi természettudományos elem nélkül, és a hősnőnk, Misery, egy műszaki zseni. Élvezted a paranormális romantikus regény gótikus témáinak szembeállítását az ilyen új világbeli technológiákkal?
AH: Szóval, az igazság az, hogy úgy álltam hozzá ehhez a könyvhöz, hogy sok mindent tudtam korábbi paranormális romantikus írókról. Nalini Singh könyvein nőttem fel – valószínűleg ő a kedvenc szerzőm, vagy az egyik kedvenc szerzőm. Olvastam J.R. Wardot, Christine Feehant és Kresley Cole-t. Sok urban fantasy szerzőt, akik, ahogy mondtad, keverednek – vannak vámpírok, de ahelyett, hogy ebben a furcsa, gótikus [világban] vagy sötét kastélyokban élnének, technológiát használnak, mert sok történet tényleg a mai világban játszódik. Szóval nem éreztem olyan furcsának. Nem éreztem, hogy valami újat csinálnék, de aztán emlékszem, hogy a szerkesztőm azt mondta: „Ó, ez annyira új és más”, én meg: „Várj, olvastál már Nalini Singh-et?”. Szóval, azt hiszem, számomra természetesnek tűnt. A paranormális romantika hagyományával a fejemben kezdtem el írni ezt a könyvet, és úgy éreztem, hogy ez olyasmi, amit már sok szerző csinált korábban, és amivel én is játszani akartam.
KO: Igen, és nagyon élvezem, hogy láthatom, hogy az ilyen típusú paranormális lények hogyan tudnak együtt élni az emberekkel. Ez nem egy titkos világ volt, nem volt elrejtve. Mindenki tisztában van a másikkal, még akkor is, ha vannak területi feszültségek és miegymás. Elméletileg mindenki együtt él. Az akadémiai környezetben játszódó STEMinista romantikus regényeidért nagyon szeretnek, aztán a YA/new adult debütálásodat, a Check & Mate-et is élvezhettük. És persze a Bride paranormális. Számíthatunk még több alműfajra, még több újdonságra tőled? Az a célod, hogy meghódítsd mindet?
AH: Oké, szóval az igazság az, hogy én a fanfictionnel kezdtem, igaz? És a fanfictionöknél csak úgy megírod, amihez kedved van, aztán felteszed az internetre. És nem kell senkivel sem egyeztetned. Meglátsz egy sorozatot, ami tetszik, és azt mondod: „Ó, Istenem, nagyon szeretnék ebben a világban írni”, és megcsinálod. Azt hiszem, a hagyományos könyvkiadás egy kicsit inkább a márkáról szól, a következetességről, az eladásokról és az olvasóközönség ápolásáról. De azt hiszem, én ebben nem vagyok túl jó. Nagyon könnyen megunom magam és azt, amit írok. Remélem, hogy a jövőben azt fogom tudni írni, amihez kedvem van. És nagyon szerencsés voltam, hogy a kiadóm azt mondta: „Igen, tudod, mindegy. Persze. Írj egy paranormális románcot, ha akarsz.” Határozottan kockázatot vállalnak, és ezt nagyra értékelem. Nagyon remélem, hogy ha a jövőben valami mást szeretnék írni, akkor így vagy úgy, de megtehetem. Szóval, majd meglátjuk, azt hiszem.
KO: Nos, azt hiszem, épp most bizonyítod be, hogy a rajongóid követni fognak téged. Én személy szerint már alig várom, hogy lássam, mit akarsz kipróbálni, ami legközelebb következik. Szóval, kíváncsi voltam, hogy van-e kedvenc trópusod, mint romantika rajongónak, és hogy ez különbözik-e a kedvenc trópusodtól, mint romantika írónak?
AH: Tudod, ez érdekes. Határozottan vannak olyan trópusok, amelyeket szívesen olvasok, de nem tudom elképzelni, hogy megírjam őket. Az egyik a barátokból szerelmesekké válás, mint például az emberek, akik évek óta barátok, aztán valahogy egymásba szeretnek. Ezt a trópust nagyon nehéz megírni és feszültséget teremteni vele, és nagyon élvezem olvasni, de nem tudom elképzelni, hogy valaha is megírnám, egyszerűen azért, mert nem tudom, hogy képes lennék-e fenntartani a feszültséget, és hogy képes lennék-e bármiféle lenyűgöző narratívát teremteni az olvasó számára. Szóval, ez mindenképpen az egyik ilyen. Tudom, hogy ez a kedvencem, de teljesen más érzés szerzőként nekifogni, mint olvasóként, számomra.
KO: Ez nagyon érdekes. Igen, értem, hogy nehéz lehet, ahogy mondtad, fenntartani a feszültséget, amikor már a kezdetektől fogva megvan ez a kötelék.
AH: Bár sok szerzőnek ez nagyon jól sikerül, és amikor olvasom a könyveiket, mindig azt mondom: „Hű, ez olyan egyszerűnek tűnik. Nyilvánvalóan nagyszerű vagy ebben. Olyan könnyűnek láttatod.” De aztán arra gondolok, hogy írjak egy barátoktól szerelmesekig történetet, és azt mondom: „Nem. Nem. Kizárt dolog. Nem lennék rá képes.”
KO: Íróként van kedvenced? Az ellenségekből szeretők vagy a riválisokból szeretők?
AH: Azt hiszem, az ellenségekből szerelmesek az alapom. Azt mondanám, hogy nagyon könnyű két embert egymás gyűlöletéből kihozni, vagy venni két embert, akik között van némi ellenségeskedés vagy rivalizálás. Ez a fajta dolog sok érzelmet és így sok felfokozott feszültséget feltételez, és szerintem könnyebb két ellenséges vagy rivalizáló embert olyan helyzetbe hozni, ahol egymásba szerethetnek, mint sok más esetben. Szóval azt hiszem, ezt nagyon élvezem. Nagyon szerettem sorsközösséget írni a Bride-ban. A fanfictionökben már sokat írtam ilyesmit, de kortárs romkomokba [sorsközösséget] írni nem igazán lehet. Szóval nagyon élveztem, és remélem, hogy újra tudok majd ilyesmit írni.
KO: Az önéletrajzodban szerepel, hogy Olaszországban születtél, és Németországban és Japánban is éltél, mielőtt az Egyesült Államokba jöttél. Hogyan befolyásolják a különböző helyek, ahol éltél, a történetmeséléshez való hozzáállásodat? És előfordult már, hogy egy olasz nyelvű viccre gondoltál, vagy ilyesmi, és azt gondoltad: „Ó, hogyan lehetne a legjobban lefordítani ezt a kis idiómát?”?
AH: Igen, állandóan guglizom az olasz szavakat, hogy „Hogy mondják ezt angolul?”. Állandóan. És néha a szavakról, amiket talán egy órával korábban már használtam, azt mondom: „Várj, várj, várj. A fejemben van. Mi is volt ez? Mi is volt ez?” Szóval igen, ez egy állandó dolog. Azt hiszem, az a legnehezebb, hogy főleg amerikai közönségnek írok, és néha vannak olyan dolgok, amiket nem tudom, hogyan mondjak, például szó szerint tegnap, most már tudom, hogy hívják, pallóhíd – így hívják? Az a dolog, ami egy kalózhajóból jön ki. Szóval, nem tudtam, hogy hívják. Próbáltam rákeresni a Google-ön, de nem tudtam rájönni, így végül fizikailag kerestem egy képregényt, amiben szerepelt, és elküldtem a legjobb barátnőmnek, és azt kérdeztem: „Mi ez angolul?”. Mondd meg, mi ez angolul? Megőrülök.” Ez egy 20 perces folyamat volt.
Tehát az, hogy nem vagyok anyanyelvi beszélő, nem segít azon, hogy milyen gyorsan tudok írni [nevet]. Ami a kulturális dolgokat illeti, megint csak egy csomó kulturális utalás van, amikor olyan karakterekről írok, akik az Egyesült Államokban születtek és nőttek fel, akkor úgy vagyok vele, hogy „Oké, akkor mit csináltak volna ötéves koruktól 15 éves korukig?”. Mert fogalmam sincs, érted? Az én tapasztalatom más volt. Milyen egy amerikai középiskola? Milyen egy amerikai középiskola? Ezek olyan dolgok, amelyeken mindenképpen el kell gondolkodnom, és általában vannak barátaim, akiket megkérdezek, és azt kérdezem: „Ez lefordítható? Ti is ezt csináltátok, amikor fiatalok voltatok?” Vagy ilyesmi.
KO: Gondolod, hogy valaha is játszódik majd történeted Olaszországban?
AH: Tudod, ez nagyon nehéz. Gondolkodtam rajta, és van egy fél ötletem, de azt hiszem, különösen egy romantikus regényben van ez a tendencia, hogy Olaszországot egy gyönyörű, romantikus helynek látjuk. Rengetegen romantizálják Olaszországot, és nekem nagyon nehéz ezzel együtt éreznem, mert Olaszországban nőttem fel, és ismerem a jót és a rosszat. Átéltem például az olasz bürokráciát, szóval nagyon nehéz úgy látnom, mint egy álomszerű országot, ahol jó ételek és jó borok vannak. Ezek határozottan igazak az országomra, és vannak dolgok, amiket nagyon szeretek benne, de ismerem a rossz oldalát is. Azt hiszem, ha Olaszországot használnám, akkor valószínűleg egyfajta fantasy részhez vagy [helyszínhez] használnám, de nem feltétlenül egy kortárs románcban.
KO: Teljesen megértem. Úgy értem, megírhatnád új, hogy nem romantizálod, hanem csak úgy, hogy „ilyen ez valójában”, tudod, ott szerelembe esni.
AH: De ezt akarják vajon olvasni az emberek? [nevet]
KO: [Nevet]. Én vagyok az egyszemélyes közönséged. Meg fogom venni.
AH: Ezen még gondolkodnom kell.
KO: […] Gondolod, hogy írsz még valaha férfi szemszögből?
AH: A következő könyvem, ami azt illeti, egy másik kortárs romantikus regény, tehát nem paranormális. Kettős nézőpontja van. És azt hiszem, egyformán férfi és női. Ez egy kicsit másfajta könyv, így több értelme volt, hogy a férfi és a nő szemszögéből is nézzük. Majd meglátjuk, hogy ez milyen fogadtatásra talál, és hogy ez mit eredményez.
KO: Milyen volt ez a folyamat számodra? Ugyanúgy közelítetted meg, hogy a férfi szemszögből írsz, mint a női szemszögből? Nehéznek vagy könnyebbnek találtad bizonyos szempontból?
AH: Trükkös volt. Úgy érzem, hogy a történeteim nagy része a félreértésekre épül, ami tudom, hogy egy nagyon utált trópus, de én szeretem. És nagyon nehéz egy olyan kettős nézőpontú könyvet írni, ahol annyi minden múlik a félreérthető kommunikáción és azon, hogy nem tudjuk, mit gondol valaki. Vagy talán az olvasó tudja, de ha kifejezetten ki van mondva, akkor olvasóként kicsit frusztrált leszel a karakter miatt, aki nem tudja. Szóval, ha a történeted azon alapul, hogy az egyik karakter nem tud valamit, akkor egy kicsit nehéz kettős nézőpontot írni, számomra. Ez csak az én véleményem.
De a következő könyvem egy kicsit más. A konfliktus nem igazán a félreérthető kommunikációra épül, hanem leginkább arra, hogy két ember érzelmileg nagyon elérhetetlen, és egymásba szeretnek, de nem akarnak szerelmesek lenni. Azt hiszem, nem volt furcsa számomra, hogy kettős nézőpontból írtam. Természetesnek éreztem a történet szempontjából. És jól éreztem magam benne. Ez megint csak egy új dolog. Mondhatom, hogy élveztem. Azt hiszem, majd meglátjuk, hogyan reagálnak az olvasók. Lehet, hogy zűrzavart csináltam. Szóval, ki tudja? [Nevet]
KO: Biztos vagyok benne, hogy ez nem igaz. Alig várom, hogy [elolvassam]. Szóval, nem akarok elárulni semmit, de a Bride befejezése mindenképpen azt az érzést keltette bennem, hogy több is fog még jönni. Várhatunk még további történetet ebben a világban?
AH: Azt hiszem, ez nagyban függ attól, hogy jól megy-e a könyv. Most fejezem be a szerződésemet a kiadómmal egy másik könyvvel, egy másik, nem kapcsolódó könyvvel. Azt hiszem, majd meglátjuk, hogyan alakul, és hogy van-e érdeklődés az olvasók részéről egy folytatás iránt. Én határozottan úgy fejeztem be a könyvet, hogy úgy gondoltam, írok még egy könyvet, de a dolgok változnak, és, majd meglátjuk. De azt hiszem, ha ez nem történik meg, talán írok majd valamilyen novellát vagy valamit, ami mindent lezár.
KO: Mi lesz a következő lépésed?
AH: Jelenleg vázlatokat készítek. Kicsit több mint egy hónap múlva esedékes a könyvem, úgyhogy most tényleg csak erre tudok gondolni, arra, hogy esedékes a könyvem. A könyvem a Bride után a Not in Love lesz, ami a kettős nézőpontú könyv, amiről beszéltem […].
részletek Ali Hazelwood interjújából az Audible Blog számára
olvasd el az eredetit ITT